Amfory ze dna moře odhalují tajemství vína dávných Římanů

07.07.2022 - Stanislav Mihulka

Archeobotanické a chemické analýzy prozradily, že antičtí vinaři na italském pobřeží používali místní hrozny a dováženou pryskyřici

Během antiky ztroskotalo ve Středozemním moři velké množství lodí. Pod hladinou skončila i řada pobřežních měst nebo i tehdejší odpadky. V důsledku toho je dno Středozemního moře plné archeologického materiálu, který jen čeká, až ho někdo vyzvedne a prozkoumá. Odborníci z něj mohou získat pozoruhodné informace o tehdejším životě.

Tým italských a francouzských vědců nedávno detailně prostudoval tři antické amfory, které byly vyzvednuty v roce 2018 z dávného kotviště u města San Felice Circeo ve střední Itálii. Badatelé použili archeobotanické a zároveň i chemické analýzy, aby s jejich pomocí osvětlili výrobu vína v této oblasti, ve 2. a 1. století před naším letopočtem.

Archeologie vína

Archeobotanici zjistili, že vylovené amfory byly používány k výrobě červeného i bílého vína. Prozrazují to objevená pylová zrna z rostlin vína. Rovněž vyšlo najevo, že Římané používali hrozny z místních rostlin, i když není jasné, zda šlo o domestikovanou, nebo planě rostoucí révu.

TIP: Archeologové objevili poklad u pobřeží Izraele: Ukrýval mince i unikátní křesťanský prsten

Chemici zase prokázali, že k vodotěsné úpravě amfor a možná i kvůli specifické vůni, Římané využívali pryskyřici, jejíž součástí byl materiál z borovic. Pryskyřice přitom rovněž obsahovala pyl a zuhelnatělé zbytky rostlin, z nichž badatelé odvodili, že pryskyřice pocházela odjinud – zřejmě z Kalábrie nebo Sicílie.