Analýza kostí ukázala, že dravý Spinosaurus byl nelítostným vodním predátorem

26.03.2022 - Stanislav Mihulka

Analýza kostí 250 žijících i vyhynulých živočišných druhů prozradila, že populární spinosaurus zřejmě aktivně lovil kořist ve vodě

<p>V současnosti je spinosaurus obecně považován za nejdelšího (i když ne nutně nejtěžšího) známého dravého dinosaura. Největší udávané rozměry tohoto dravého obra činí 14 až 18 metrů délky a kolem 10 tun hmotnosti.</p>

Spinosaurus – dravý dinosaurus s typickou hřbetní „plachtou“, který žil v severní Africe, zhruba v polovině období křídy, nepřestává překvapovat. Fosilie tohoto dinosaura poprvé objevil roku 1912 rodák z Čech, rakouský amatérský paleontolog Richard Markgraf. V posledních letech se ale pohled na tohoto teropoda výrazně proměnil. Odborníci mají za to, že žil převážně ve vodě a po souši se pohyboval netypicky po všech čtyřech (přičemž zadní končetiny měl relativně velmi krátké).

Zásadní otázkou pro paleontology zůstává, jakým způsobem spinosaurus lovil ve vodě svou kořist. Choval se při lovu spíše jako brodící se obří volavka, nebo byl predátorem, který aktivně pronásledoval svou kořist pod vodou?

Tým paleontologů, který vedl Nizar Ibrahim z britské Univerzity v Portsmouthu, nedávno přišel s významným objevem, který vnáší světlo do tajemství loveckých schopností tohoto dinosaura.

Když promluví kosti

Ibrahimův tým spojil síly s dalšími odborníky a detailně analyzovali dostupné fosilní pozůstatky spinosaurů. Zároveň s nimi zpracovali data o kostech celkem 250 žijících i vymřelých živočichů, k nimž ještě připojili dva příbuzné spinosaura, dinosaury rodů Baryonyx a Suchomimus.

Srovnání hustory kostí spinosaura, baryonyxe a suchomima (foto: Nature, Matteo Fabbri, CC0)

Jejich výzkum jasně ukázal, že živočichové aktivně lovící kořist ve vodě (jako například dnešní tučňáci), mají kosti s vysokou hustotou. Podle vědců potřebují vodní predátoři kompaktní kosti, zejména kvůli regulaci vztlaku, a přesně takovými byli vybavení spinosauři a baryonyxové. Naproti tomu kosti suchomima jsou spíše duté, jak je to běžné u převážně suchozemských zvířat. Vědci z toho a z dalších okolností usuzují, že spinosaurus aktivně lovil ve vodě, podobně jako dnešní tučňáci.

TIP: Obrněný dinosaurus Struthiosaurus austriacus byl pomalý a prakticky hluchý

„Kosti nelžou a nyní víme, že i vnitřní architektura kostí je zcela v souladu s představou spinosaura coby obřího predátora, který aktivně lovil ve vodě, využívajíce k pohybu svůj pádlový ocas,“ okomentoval závěry bádání Nizar Ibrahim. „Myslím, že naše důkazy ukazují, že můžeme spekulace o brodících se spinosaurech bezpečně vyloučit,“ dodal paleontolog.