Nález velkého množství zubů potvrzuje, že spinosauři žili v řekách

Fosilie z Maroka potvrzují, že spinosaurus by děsivým predátorem řek, které protékaly severní Afrikou v období křídy

28.09.2020 - Stanislav Mihulka

Málokterý dinosaurus dnes budí tolik vášní, jako spinosaurus. Byl obrovský, dravý a jak se v poslední době ukázalo, jeho životní styl byl odlišný od ostatních dinosaurů. Stále více paleontologů je přesvědčeno, že Spinosaurus aegyptiacus byl vlastně vodní predátor. Mají-li pravdu, jde o prvního známého vyloženě vodního dinosaura.

Nové nálezy z Maroka v oblasti formace Kem Kem tuto představu silně podporují. Paleobiolog David Martill z britské University of Portsmouth a jeho kolegové objevili více než 1200 fosilních zubů, které spočívaly na dně pravěké řeky. Polovina z nich přitom původně patřila spinosaurům. Podle Martilla to do značné míry potvrzuje, že spinosauři opravdu žili ve vodě, zřejmě především v řekách, kde lovili kořist, a také tam umírali.

TIP: Drsný svět predátorů: Vědci vytipovali nejnebezpečnější místo v historii Země

Spinosaurus aegyptiacus je s délkou až 18 metrů nejdelším známým dravým dinosaurem. Žil asi před 112 až 94 miliony let, v období křídy. Jak ukazuje nález zubů z Maroka, spinosauři zřejmě nežili podél břehů řek, jak si někteří odborníci mysleli. Zdá se, že trávili svůj život přímo v řekách, kde aktivně plavali. Tvor o velikosti a téměř i hmotnosti celého trolejbusu musel budit hrůzu mezi obyvateli řek i celé tehdejší krajiny.

Gustavo Monroy-Becerril