Drsný svět predátorů: Vědci vytipovali nejnebezpečnější místo v historii Země

30.04.2020 - Stanislav Mihulka

Před 100 miliony let existovalo na Zemi místo plné hladových predátorů létajících plazů a lovců podobných krokodýlům...

<p>Pokud budete někdy cestovat v čase, tomuto místu a době byste se měli raději vyhnout</p>

Představte si, že máte k dispozici stroj času a chcete zkoumat pozemskou historii. Některá místa by byla pro návštěvníky z naší doby velice atraktivní. A jiným by se měli ve vlastním zájmu vyhnout velkým obloukem. Britští paleontologové nedávno vytipovali lokalitu, která podle nich ve své době byla nejnebezpečnějším místem na zemi. Byl to doslova ráj predátorů.

Toto místo je překvapivě na dnešní Sahaře, na hranicích mezi Marokem a Alžírskem. Nachází se zde velmi dobře prozkoumaná druhohorní paleontologická formace Kem Kem, se spoustou rozmanitých fosilií ryb a paryb, želv, pterosaurů, dinosaurů i rostlin z období křídy. Formace Kem Kem je výjimečná velkým množstvím velikých dravců, kteří z ní dělají místo dávné hrůzy.

TIP: Dinosauří diskotéka na ostrově Skye odhaluje život jurských dinosaurů

Před 100 miliony let se tam rozkládal mohutný říčný systém, v němž žila řada suchozemských i vodních druhů. Jejich životy přitom neustále visely na vlásku, kvůli celé řadě nebezpečných predátorů. Řádil tam například obávaný dinosaurus Carcharodontosaurus, jehož největší jedinci mohli dosahovat délky přes 13 metrů a váhy přes 15 tun, anebo rovněž obrovský a zároveň lehce stavěný dinosaurus Deltadromeus. S nimi tam žili i nebezpeční pterosauři a další dravci. Jejich kořistí byly zřejmě hlavně ryby, které rovněž dosahovaly enormních velikostí.