Analýza meteoritu ze súdánské pouště prozradila zajímavé informace o jeho původu

23.12.2020 - Stanislav Mihulka

Analýza složení úlomku meteoritu Almahata Sitta prozradila detaily o povaze původního vesmírného objektu

<p>Černý kámen na obrázku je meteorit <strong>Almahata Sitta</strong>, který v roce 2007 dopadl v severním Súdánu. Fragment má v průměru asi 4 centimetry. Ve výřezu mikrofotografie ze zkoumaného vzorku. Oranžová znázorňuje krystaly amfibolů.</p>

Černý kámen na obrázku je meteorit Almahata Sitta, který v roce 2007 dopadl v severním Súdánu. Fragment má v průměru asi 4 centimetry. Ve výřezu mikrofotografie ze zkoumaného vzorku. Oranžová znázorňuje krystaly amfibolů.

V roce 2008 přiletěl k Zemi asteroid o hmotnosti přibližně 80 tun, který dostal jméno 2008 TC3. 7. října pronikl do atmosféry a velkolepě explodoval ve výšce 37 kilometrů nad Núbijskou pouští v Súdánu. Z pozůstatků této exploze jsme zatím objevili asi 600 malých meteoritů o celkové váze 10,5 kg.

Tyto meteority jsou souhrnně označované jako Almahata Sitta a řada z nich má velmi zajímavé složení, především pokud jde o atypické minerály. Tým, který vedla Vicky Hamilton z amerického Southwest Research Institute detailně prozkoumal složení jednoho z úlomků meteoritu Almahata Sitta. Šlo o vzorek, který vážil pouhých 50 miligramů.

Neznámý asteroid

Výsledky výzkumu přinesly pozoruhodné informace o tom, jak vypadalo původní těleso, kde meteorit Almahata Sitta vznikl. Tento nám neznámý asteroid musel být velký. Jeho průměr vědci odhadují na 640 až 1 800 kilometrů. Takové těleso by bylo velikostí podobné trpasličí planetě Ceres, dnes největšímu objektu hlavního pásu planetek. Také se ukazuje, že šlo o uhlíkatý chondrit a ještě ke všemu bohatý na vodu.

TIP: Meteorit z Antarktidy ukrýval nečekaný poklad: Úlomek komety

Badatelé k těmto závěru dospěli díky analýzám minerálního složení zkoumaného vzorku. Klíčová byla především přítomnost amfibolů, což jsou složité křemičitany, obsahující především vápník, draslík, železo, hořčík a hliník. Amfiboly jsou přitom v meteoritech tohoto typu nesmírně vzácné. Doposud jsme je nalezli jen v jednom případě a ještě pouze ve stopovém množství.