AngioChip: Čipy pro pěstování umělých tkání usnadní testování nových léků

08.03.2016 - Stanislav Mihulka

Důmyslné polymerové čipy vytvářejí umělé tkáně a orgány

Při testování nových léků a léčebných postupů poskytnou nejzajímavější informace miniaturní tkáně a orgány. A také stojí na počátku cesty k náhradním orgánům. Jak si je ale co nejlépe napěstovat?

Tkáňoví inženýři postavili struktury připomínající čipy AngioChip z polymeru POMaC, který je biologicky rozložitelný a toleruje ho lidský organismus. Dotyčné čipy velmi připomínají vnitřní prostředí lidského těla. Obsahují soustavu miniaturních kanálků, které fungují jako umělé krevní řečiště.

Když tuhle konstrukci nabídli lidským buňkám, tak je s chutí osídlily. Badatelé pak použili čipy AngioChip k vytvoření srdeční a jaterní tkáně, které fungovaly podobně, jako jejich přírodní předlohy. AngioChip je možné implantovat do zvířete a napojit na jeho krevní oběh.

Čipy AngioChip mají ohromný potenciál na poli testování nových léků. Předčí jak klasické buněčné kultury, tak i testování na zvířatech. Realističtější varianty takových tkání by se zase měly prosadit i při studiu nežádoucích účinků léků a jejich kombinací.

University of Toronto, Nature Materials