Ani planeta, ani hvězda: Astronomové objevili nejhmotnějšího hnědého trpaslíka

28.03.2017 - Stanislav Mihulka

Velmi starý hnědý trpaslík ze souhvězdí Ryb váží stejně, jako 90 Jupiterů

Masivní trpaslík -<p>Nově objevený hnědý trpaslík je nejtěžší ze všech</p>
Masivní trpaslík -

Nově objevený hnědý trpaslík je nejtěžší ze všech

Hnědí trpaslíci jsou objekty na pomezí mezi planetami a plně vyvinutými hvězdami. Jejich hmota nedostačuje na to, aby ve svém nitru zažehli jadernou fúzi. Na druhou stranu jsou ale obvykle podstatně větší než třeba planety.

TIP: Hnědý trpaslík překvapil: Odpaluje erupce silnější než Slunce

Mezinárodní tým odborníků, který vedl ZengHua Zhang z Institutu astrofyziky na Kanárských ostrovech, nedávno vystopoval opravdu mimořádného hnědého trpaslíka. Nese označení SDSS J0104+1535 a nachází se v souhvězdí Ryb, ve vzdálenosti 750 světelných let od Země.

Starý a těžký trpaslík

Zhangův trpaslík vznikl asi před 10 miliardami let. Jeho metalicita, čili obsah těžších chemických prvků, je nejnižší ze všech známých hnědých trpaslíků. Z 99,99 procent ho tvoří pouze vodík a helium, což je pro vědce velké překvapení. Rekordní je i jeho hmotnost, která odpovídá 90 Jupiterům. To z něj dělá nejtěžšího hnědého trpaslíka ve známém vesmíru.

Vědci si až doposud nebyli jistí, zda mohou hnědí trpaslíci vznikat z kosmického plynu s tak nízkou metalicitou. Díky objevu ZengHua Zhanga víme, že mohou.

Royal Astronomical Society