Antares: Jaké je počasí v atmosféře červeného veleobra?

Vědci detailně pozorovali pohyby plynu v atmosféře blízké gigantické hvězdy ze souhvězdí Štíra

18.08.2017 - Stanislav Mihulka

Antares je nejjasnější hvězdou souhvězdí Štíra a také jednou z největších a nejzářivějších hvězd, které můžeme pozorovat pouhým okem. Jde o červeného veleobra na sklonku života, který pravděpodobně v budoucnu exploduje jako supernova.

Astronom Keiichi Ohnaka, který působí na chilské Catholic University of the North, společně s dalšími kolegy podrobně zkoumal pochody, k nimž dochází na červeném veleobrovi předtím, než dospěje k explozi supernovy.

Blízký veleobr

Antares je k takovému výzkumu velmi vhodný, protože je k nám relativně blízko. Pozorujeme ho ve vzdálenosti asi 550 světelných let. Zároveň jde o velmi velkou hvězdu, jehož průměr je asi 883 krát větší, nežli průměr našeho Slunce.

TIP: Rudý veleobr Betelgeuse: Hvězda, která by pozřela většinu Sluneční soustavy

Ohnakův tým využil ke svému pozorování zařízení Large Telescope Interferometer (VLTI) chilské Observatoře Paranal. S pomocí tohoto zařízení vědci velmi detailně sledovali pohyby plynného oxidu uhelnatého v „atmosféře“ Antarese. Pozorování proběhla během 5 nocí v roce 2014 a přinesla podrobné údaje o tom, jak se pohybuje plyn v bouřlivé atmosféře červeného veleobra.

Space.com, Nature