Archeologové čistí a zprovozňují původní odvodňovací systém v Pompejích

12.02.2020 - Stanislav Mihulka

Dešťová kanalizace římských Pompejí bude po 2 tisících let opět fungovat

<p>Jeskyňáři prozkoumali téměř 500 metrů pompejských tunelů.</p>

Jeskyňáři prozkoumali téměř 500 metrů pompejských tunelů.

Když brutální erupce Vesuvu v roce 79 zničila římské Pompeje a další města v postižené oblasti, vlastně je zmrazila v čase i s mnoha nešťastnými obyvateli. Archeologové teď opatrně odkrývají pohřbené části těchto měst a zjišťují unikátní podrobnosti o životě té doby. Nebýt této katastrofy, nejspíš bychom se řadu těchto věcí nikdy tak podrobně nedozvěděli. Archeologové si je často mohou doslova osahat vlastníma rukama.

Erupce uchovala v Pompejích i rozsáhlý odvodňovací systém, který vznikl před 2 tisíci let. Ten měl za úkol shromažďovat přebytečnou vodu, která napršela během bouří, a odvádět ji do nedalekého moře. Archeologové spojili síly s jeskyňáři a od roku 2018 prozkoumali celkem 457 metrů podzemních kanálů a tunelů, které jsou propojené se dvěma nádržemi na vodu, umístěnými pod centrem Pompejí.

TIP: Smrt a zmar: Prožijte zkázu Pompejí v ohromující animaci

Nezůstalo ale jenom u průzkumu. Odborníci tyto části kanalizace vyčistili od nánosů erupce i tisícovek let, které poté následovaly. Teď pokračují v práci, jejímž cílem má být zprovoznění dešťové kanalizace v Pompejích. Archeologové tak dostanou unikátní příležitost zhodnotit, jak takový systém skutečně fungoval.