Archeologové prozkoumali unikátní obětiště zvířat doby železné ve Španělsku

Archeologové objevili ve starověké obětní jámě tisíce kostí od více než 50 zvířat. Podrobná analýza odhalila rituály hromadného obětování koní, psů a prasat. Pro celou oblast Středomoří jde o velmi neobvyklý nález.

28.11.2023 - Stanislav Mihulka

Archeologové nedávno na lokalitě Casas del Turuñuelo v jihozápadním Španělsku objevili místo, kde bylo uloženo velké množství zvířecích kostí z doby železné. Celkem zde vědci identifikovali 6 770 kostí, které náleží minimálně 52 různým zvířatům

Zvláštní nález detailně prozkoumal tým španělských odborníků, kteří na místě provedli zooarcheologické analýzy. Získané důkazy přesvědčivě dokládají, že šlo o rituální obětiště. Podrobnosti o výzkumu vědci publikovali ve vědeckém časopisu PLOS One.

Rituální zvířecí hřbitov

Vědci identifikovali kosti nejméně 41 koní, šest kostí patřilo skotu, čtyři prasatům a jedna psovi. Zvířata byla podle vědců obětována někdy v době kolem 5. století před naším letopočtem. Z uspořádání kostí vyplývá, že na tomto místě proběhly celkem tři fáze obětování zvířat. Během první a druhé fáze byla obětovaná zvířata pochovávána v původním stavu, v průběhu třetí fáze lidé zřejmě maso těchto zvířat zpracovávali. Podle autorů studie to značí, že se rituály v průběhu časů měnily na hostiny.

TIP: Ve Velkém Británii objevili při pokládání potrubí 26 rituálních lidských obětí

Badatelé rovněž zjistili, že obětovaná zvířata byla dospělá, zdravá a ve výborné kondici. Některá ze zvířat byla pohřbívána v párech, což ukazuje, že nešlo o masový pohřeb zvířat uhynulých kvůli nějaké nemoci či jiné katastrofě. Důležitým vodítkem byl nález zbytků spálených rostlin, které odpovídají obětinám známým z jiných rituálních míst. Nález místa hromadného obětování zvířat z doby železné je pro celou rozlehlou oblast Středomoří velmi neobvyklý.