Archeologové rekonstruovali pravděpodobnou podobu ženy z doby kamenné

Archeologové rekonstruovali pravděpodobnou podobu mladé ženy, která byla před čtyřmi tisíci lety uložena společně s malým chlapcem do hrobu s kamennou rakví

21.03.2022 - Stanislav Mihulka

Počátkem 20. let minulého století objevili archeologové ve Västernorrlandu na západě Švédska pozoruhodný hrob. Při stavbě silnice zde narazili na kamennou rakev, která obsahovala pozůstatky dvou lidí doby kamenné. Následný výzkum ukázal, že přibližně před čtyřmi tisíci lety zde byla pochována pětadvacetiletá žena a sedmiletý chlapec.

Není jasné, zda šlo o matku se synem, nebo například o sestru s bratrem, ani jak vlastně zemřeli. Podobné nálezy ale nejsou v této oblasti příliš běžné, což vědce přimělo k pokusu o rekonstrukci tváří pohřbených. Lebka chlapce byla bohužel v příliš špatném stavu, takže volba padla na ženu, jejíž lebka byla naopak až překvapivě zachovalá.

Forenzní archeologie

Rekonstrukce vzhledu ženy se ujal archeolog Oscar Nilsson, který je známý využíváním forenzních metod při rekonstrukcích dávných tváří. V tomto případě bohužel nebylo možné využít DNA nalezené ženy, kvůli její značné degradaci vlivem nepříznivých podmínek. Barva vlasů, kůže a očí ženy jsou proto v tomto případě pouhým odborným odhadem.

TIP: Vědci použili genetická data k rekonstrukci podoby dívky z doby bronzové

Stejně tak i šaty, které žena z doby kamenné mohla nosit, představují odbornou interpretaci. Organické látky, které tvořily původní oděv pohřbené ženy, se do dnešní doby nezachovaly. Šaty a doplňky vytvořila Helena Gjaerum, která vycházela ze zkušeností, dřívějších nálezů a představ, co se v dané době a v dané oblasti obvykle nosilo.

Pravděpodobná podoba ženy z doby kamenné (foto: Oscar NilssonCC BY-ND 2.5 SE)