Vědci použili genetická data k rekonstrukci podoby dívky z doby bronzové

05.12.2018 - Stanislav Mihulka

Forenzní odborníci dovedou oživit tváře dávno mrtvých lidí. Když se navíc spojí s genetiky, výsledek je ohromující

<p>Vlevo rekonstrukce dívky z doby bronzové z roku 2016 a vpravo její nová, upřesněná podoba.</p>

V roce 2016 tým skotských archeologů a forenzních odborníků vyhotovil překvapivě realistickou rekonstrukci britské dívky, která žila v době bronzové. K rekonstrukci tváře dívky, které se přezdívá Ava, použili její kosterní pozůstatky. Mediálně známá rekonstrukce Avy je nápadná měděně zbarvenými vlasy a ledově modrýma očima.

Jak se ale zdá, tahle rekonstrukce dívky Avy byla poněkud vedle. Nedávno vznikla nová rekonstrukce Avy, která je nazvaná Ava 2.0, a od té původní Avy se dost liší. Tato rekonstrukce vychází z celé řady analýz kosterních pozůstatků dívky, počínaje novým datováním, přes analýzy složení kostí a obsahu izotopů, až po detailní genetické rozbory.

TIP: Perfektní rekonstrukce odhalila tvář 1 200 let staré královny z Peru

Ukázalo se, že Ava je vlastně starší, než si odborníci původně mysleli. Nežila před 3 700 lety, ale před asi 4 250 lety. Genetická data říkají, že se Ava narodila rodině, která se přistěhovala do Británie ze severní Evropy jen pár generací předtím. Z DNA Avy také vyplývá, že měla podstatně tmavší vlasy a čokoládově hnědé oči.

• Zdroj fotografií: Hew Morrison