Astronauté trénují geologický průzkum na Kanárských ostrovech

15.11.2021 - Stanislav Mihulka

ESA učí astronauty odebírat vzorky a poznávat zajímavé horniny a minerály. Výpravy na Měsíc a Mars budou orientované na geologii

<p>Astronauté pozemské mise Pangaea na ostrově Lanzarote.</p>

Astronauté pozemské mise Pangaea na ostrově Lanzarote.

Jak se dnes můžeme přesvědčit ve světovém zpravodajství, Kanárské ostrovy mají nejen vulkanickou minulost, ale i současnost. Erupce sopky Cumbre Vieja na kanárském ostrově La Palma trvá již několik týdnů. Evropská vesmírná agentura ESA vyslala na Kanárské ostrovy tým astronautů, inženýrů a geologů, nejen evropských, ale i amerických, kteří tam v rámci pravidelné pozemské mise Pangaea trénují geologický výzkum.

Této mise se mimo jiné účastní i americká astronautka Kathleen Rubins, která je součástí skupiny astronautů, určených k přistání na Měsíci v rámci programu Artemis. Na Měsíci bude geologický průzkum zásadní, protože se plány na průzkum a případné trvalejší osídlení Měsíce točí kolem surovin, dostupných přímo na místě.

Geologický výcvik na Zemi

Účastníci mise Pangaea se učí odebírat vzorky, identifikovat zajímavé horniny a minerály nebo hledat případné stopy života. Kromě Kanárských ostrovů astronauté navštívili rovněž italské Dolomity a kráter Ries v Německu. Jejich výuku mají na starost přední evropští vědci.

TIP: Autonomní rover NASA objevoval život v chilské poušti Atacama

Pokud jde o výcvik na Kanárských ostrovech, astronauté navštívili ostrov Lanzarote. Ten je z větší části pustý a pokrývají ho vulkanické horniny charakteristické červenohnědé barvy, vytvarované poměrně nedávnou sopečnou aktivitou. Člověk tam snadno získá pocit, že je na jiné planetě či měsíci. Lávové proudy připomínají krajinu měsíčních moří, zatímco zdejší sopky zase některé oblasti Marsu.