Autonomní rover NASA objevoval život v chilské poušti Atacama

Rover Zoe našel v nehostinné poušti slanomilné mikroby. Objeví jeho následovníci na Marsu něco podobného?

07.03.2019 - Stanislav Mihulka

Pokud chceme nalézt mimozemský život na nějakém jiném tělese ve vesmíru, tak to nejprve musíme důkladně nacvičit na Zemi. Americká agentura NASA i evropská ESA na tom pracují již řadu let a trénují své rovery v nehostinných místech na Zemi. Rover NASA jménem Zoe před pár lety projel poušť Atacama a pátral tam po organismech.

Rover Zoe autonomně operoval v drsných pouštních podmínkách a odebíral tam podzemní vzorky půdy. V nich pak vědci hledali živé organismy a nakonec jsou z toho zajímavé objevy. Mikrobiologové zjistili, že vzorky roveru Zoe obsahují velmi neobvyklé a specializované mikroby, kteří jsou v pustině rozmístěni ve shlucích, vždy na příhodných místech, kde je alespoň trochu vlhkosti či živin.

Co najdou rovery na Marsu?

Badatelé si pochvalují, že robotický rover prokázal schopnost prozkoumat podzemní vrstvy půdy ve velmi nehostinném prostředí, a najít v nich něco zajímavého. Pokud by například na Marsu přece jenom byl nějaký život, což se teď nezdá být příliš pravděpodobné, tak by se zřejmě vyskytoval pod povrchem, kde by byl chráněný před mrazem, suchem a především před tvrdým kosmickým zářením.

TIP: 2000 dnů na Marsu: Rover Curiosity slaví další milník

Mikrobiologové ve vzorcích roveru Zoe z pouště Atacama našli mikroorganismy, které jsou adaptované na vysoký obsah solí. Podobné prostředí přitom vědci očekávají na Marsu. Za pár let by měly na Marsu přistát robotické rovery nové generace NASA i ESA, které zužitkují zkušenosti získané v poušti Atacama i na jiných drsných místech tady dole na Zemi.

Stephen B. Pointing