2000 dnů na Marsu: Rover Curiosity slaví další milník

26.03.2018 - Martin Reichman

Od sedmi minut hrůzy roveru Curiosity uplynulo již 2 000 marsovských dnů

<p>Díky pravidelným selfie mohou vědci zkontrolovat, v jakém je rover stavu. Snímky Curiosity pořizuje pomocí kamery, kterou má na své robotické paži.</p>

Před 53 lety pořídila sonda Mariner 4 během průletu kolem Marsu první snímky. O 11 let později, se Viking 1 stala první sondou, která na rudé planetě přistála. V následujících letech k Marsu vyrazilo několik sond a roverů, které až na výjimky (Mars Pathfinder, Spirit, Opportunity, Phoenix) mnoho úspěchů nezaznamenaly. Na ty úspěšné ale dokázal navázat doposud nejsložitější přístroj, jaký kdy lidé poslali na jinou planetu – rover Curiosity.

Dva tisíce dnů na rudé planetě

Od svého přistání v Galeově kráteru strávil Curiosity na povrchu Marsu již pět a půl roku, což odpovídá 2000 marsovským dnům. Za tuto dobu urazil více než 18 kilometrů a sesbíral stovky vzorků a pořídil tisíce fotografií. V oblasti Yellowknife Bay objevil důkazy o tom, že na povrchu rudé planety kdysi byla voda a podařilo se mu najít organické molekuly na bázi uhlíku a dusíku. V roce 2014 dokázal detekovat na povrchu Marsu metan.

TIP: Curiosity vs. Mars 2020 Rover: NASA ukázala vytuněnou verzi nového roveru

Původní mise roveru byla plánována na 23 měsíců, tuto hranici již Curiosity dávno překonal a nyní stoupá k vrcholku hory Mount Sharp. Úkolem roveru není zdolání 5,5 kilometru vysoké hory, na takový horolezecký výstup ostatně není Curiosity stavěný. Výstup do výšky 500 metrů ale podle NASA v jeho silách je. I přes technické problémy, rover stále rozšiřuje naše znalosti o vzdáleném světě rudé planety. Doufejme, že letos v srpnu oslaví ve zdraví i své 8. narozeniny.

NASA, Wikipedia