Astronomové naladili „rádio“ ze soustavy nedalekého červeného trpaslíka

20.02.2020 - Stanislav Mihulka

Vědci zachytili rádiový signál ze souhvězdí Velké medvědice. Signál je zřejmě dílem interakce červeného trpaslíka a exoplanety

Když zachytíte neobvyklé rádiové vysílání z vesmíru, nemusí jít nutně o signály cizí civilizace, která touží po vesmírném chatování. Mezinárodní tým radioastronomů zachytil s pomocí radioteleskopu LOFAR zvláštní rádiové signály ze soustavy blízkého červeného trpaslíka. Nakonec se ukázalo, že jde o pozoruhodné, leč zcela přírodní „planetární rádio“.

Jde o soustavu běžného červeného trpaslíka GJ1151, kterého pozorujeme v souhvězdí Velké Medvědice, zhruba ve vzdálenosti 26 světelných let od Země. Po vyloučení dalších možností dospěli vědci k závěru, že v tomto případě jsme zachytili rádiové vlny, které vysílá právě dotyčný červený trpaslík se svou planetou.

Planetární dynamo

Jak uvádí vedoucí výzkumu Harish Vedantham z nizozemského institutu Netherlands Institute for Radio Astronomy (ASTRON), tato exoplaneta se pohybuje v silním magnetickém poli červeného trpaslíka a její pohyb vlastně funguje jako elektrický motor, podobně jako dynamo na jízdním kole. Díky jejich vzájemnému působení vznikají na červeném trpaslíkovi polární záře, a také zmíněné rádiové vlny.

TIP: Projekt Red Dots: Astronomové loví planety u nejbližších hvězd

Podobný jev můžeme pozorovat i ve Sluneční soustavě. Ale netýká se Slunce, protože planety, včetně nejbližšího Merkuru, jsou od Slunce na něco takového příliš vzdálené. Dochází k tomu mezi plynným obrem Jupiterem, který má velmi silné magnetické pole, a jeho vulkanickým měsícem Io. Na některých rádiových frekvencích dokonce dvojice Jupiter a Io přehluší rádiové vysílání Slunce.

ASTRON