Projekt Red Dots: Astronomové loví planety u nejbližších hvězd

26.06.2017 - Stanislav Mihulka

Vědci se chystají detailně prozkoumat 40 nejbližších červených trpaslíků

Red Dots -<p>Najdeme u nejbližších hvězd ještě další zajímavé planety?</p>
Red Dots -

Najdeme u nejbližších hvězd ještě další zajímavé planety?

Nezbývá, než si přiznat, že žijeme v poměrně pusté oblasti Mléčné dráhy. V našem sousedství je jenom pár hvězd a hvězdiček. Jak ale ukazuje příklad nedávno objevené a extrémně zajímavé planety Proxima b, i u nejbližších hvězd mohou být alespoň teoreticky obyvatelné světy.

Astronom Guillem Anglada-Escudé z Univerzity královny Marie v Londýně a jeho tým spustili projekt Red Dots, jehož cílem je objevovat planety u nejbližších hvězd. Navazují na nedávný projekt Pale Red Dot, jehož největším úspěchem bylo právě objevení planety Proxima b u hvězdy, která je ze všech nejbližší našemu Slunci.

Průzkum nejbližších trpaslíků

Badatelé budou během asi 100 nocí pozorovat systémy blízkých hvězd pomocí zařízení HARPS (High Accuracy Radial velocity Planet Searcher) Evropské jižní observatoře v Chile a dalších teleskopů. Celkem chtějí prostudovat všechny červené trpaslíky do vzdálenosti 16 světelných let, kterých je celkem asi 40.

TIP: V obyvatelné zóně Proximy Centauri vědci objevili kamennou planetu

Cílem jejich pozorování bude i nadále Proxima Centaruri, k níž pro začátek přibydou další dva chladní červení trpaslíci spektrální třídy M – Barnardova hvězda, vzdálená 6 světelných let a Ross 154 ve vzdálenosti 9,7 světelných let. Všechny tyto hvězdy jsou mnohem menší a mnohem méně jasné než Slunce a exoplanety se u nich obvykle hledají snadněji než u jiných hvězd.

• Zdroj fotografií: ESO / Red Dots