Astronomové objevili sbírku exotických dvojhvězd v souhvězdí Tukana

V jasné hvězdokupě 47 Tucanae známe už celkem 43 kataklyzmických proměnných hvězd

11.04.2018 - Stanislav Mihulka

Většina hvězd ve vesmíru má hvězdné společníky. Dvojhvězdy i vícehvězdné systémy mohou být velice rozmanité a někdy bývají skutečně exotické. To platí i pro systémy kataklyzmických proměnných hvězd, které tvoří bílí trpaslíci v těsném svazku s hvězdou průměrné velikosti.

Trpaslíci v těchto systémech kradou hvězdám materiál, což se projevuje erupcemi, záblesky a dalším exotickým chováním. Kataklyzmické proměnné hvězdy bývají leckde, nejčastěji je ale nacházíme v kulových hvězdokupách.

Noví exoti ze 47 Tucanae

Astronomové Maureen van den Berg a Josh Grindlay z centra Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics společně s dalšími kolegy detekovali 22 nových kataklyzmických proměnných hvězd ve známé a jasné kulové hvězdokupě 47 Tucanae, která je od nás vzdálená asi 13 tisíc světelných let. Tím se počet těchto exotických dvojhvězd, známých z hvězdokupy 47 Tucanae, zvýšil na 43, což je rekord.

TIP: Amatérští astronomové objevili opravdovou raritu: Neutronovou dvojhvězdu

Vědci odhadují, že by průměrná kulová hvězdokupa s 1 milionem hvězd po 10 miliardách let vývoje měla obsahovat asi tak 200 kataklyzmických proměnných hvězd. Stále tedy ještě máme co hledat. Není to snadné, protože některé hvězdy tohoto druhu září jen slabě a prostředí hvězdokup také není příliš přehledné.

Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics