Astronomové objevili u mladé hvězdy jednu z nejmladších známých exoplanet

25.10.2021 - Stanislav Mihulka

Astronomové objevili v blízké hvězdné porodnici jednu z nejmladších známých exoplanet. Podle prvních odhadů je stará jen několik milionů let.

<p>Plynný obr 2M0437b se zrodil před pouhými několika miliony let <em>(ilustrativní foto).</em></p>

Plynný obr 2M0437b se zrodil před pouhými několika miliony let (ilustrativní foto).

Už jsme objevili tisíce exoplanet. Nově objevený plynný obr 2M0437b je ale přeci jen jiný – jde o velmi mladou planetu, nacházející se u čerstvě zrozené hvězdy, kterou jsme pozorovali přímo a nikoliv jen obvyklými nepřímými metodami. Takové objekty jsou velmi cenné pro naše pochopení vzniku a vývoje planet.

Mezinárodní tým astronomů, který vedl Eric Gaidos z Havajské univerzity, to považuje šťastný a významný objev. Planeta 2M0437b, která je několikrát hmotnější než náš Jupiter, se přiřadí na seznam privilegovaných planet, které můžeme přímo pozorovat teleskopy. To přináší řadu zásadních výhod, včetně analýz složení takové planety. V budoucnu se na ni určitě zaměří Hubbleův vesmírný dalekohled a připravovaný vesmírný teleskop Jamese Webba.

Mladičký plynný obr

Badatelé odhadují, že tento plynný obr vznikl před pouhými několika miliony let, záhy po zformování jeho mateřské hvězdy. Planeta 2M0437b je tak mladá, že je stále ještě horká, díky energii, kterou dostala do vínku při svém vzniku. Gaidos s kolegy museli planetu pozorovat tři roky, aby potvrdili, že jde skutečně o oběžnici dané hvězdy a nikoliv nějaký vzdálenější objekt.

TIP: Plynný obr v mladém planetárním systému je úplně jinde, než by měl být

Hvězda s planetou 2M0437b je součástí molekulárního mračna v souhvězdí Býka. Jde o nejbližší známou hvězdnou porodnici, kde se ve vzdálenosti asi 430 světelných let od Sluneční soustavy nacházejí stovky čerstvě narozených hvězd. Planetu 2M0437b můžeme pozorovat především proto, že je velká a zároveň se nachází velmi daleko od své mateřské hvězdy – zhruba stonásobně větší, než kolik činní vzdálenost od Země ke Slunce.