Astronomové odrazili laserový paprsek od sondy na oběžné dráze kolem Měsíce

Tým francouzské pozemní stanice Lunar Laser Ranging čtyřikrát zasáhl paprskem zrcadlo na měsíční sondě

21.08.2020 - Stanislav Mihulka

Když na to přijde, i astronomové si rádi zastřílejí. Jejich oblíbenou zábavou je pálit laserem na Měsíc a odrážet paprsky od speciálních zrcadel, které tam zanechali posádky misí programu Apollo. Nejde ale o bezúčelnou zábavu. Odraz laserového paprsku lze využít naříklad pro velmi měření přesné vzdálenosti mezi Zemí a Měsícem. Problém je v tom, že zrcadla na povrchu Luny během času z nejasných důvodů ztrácejí svou odrazivost. Řešením by mohla být zrcadla na sondách v blízkosti Měsíce.

Velmi přesné výstřely

Zasáhnout podobné zrcadlo na orbiteru, který krouží na oběžné dráze kolem Měsíce, je ale mnohem těžší. Americká sonda Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO), která má na povrchu právě takové zrcadlo, je na orbitě Měsíce od roku 2009. Přesto se dlouhou dobu nikomu nepovedlo to zrcadlo strefit laserem. Před pár dny zveřejnili informaci o prvním úspěšném zásahu zrcadla na sondě LRO laserem francouzští badatelé.

Tým stanice Lunar Laser Ranging (LLR) ve francouzském Grasse se zapsal do historie, když hned čtyřikrát trefil sondu LRO laserem a paprsek poté doputoval zpět k Zemi. Poprvé se to vědcům podařilo 4. září 2018 a podruhé 23. a 24. srpna 2019. Ve všech případech pozemní laser vypálil paprsek, který se za 2,5 sekundy vrátil od Měsíce zpět.

TIP: Lunární orbiter LRO pozoroval molekuly vody hopsající po povrchu Měsíce

Sonda LRO se na orbitě Měsíce pohybuje příliš rychle a příliš nepředvídatelně na to, aby se z ní stal snadný cíl pro pozemní lasery. Zásahy francouzského týmu se odehrály ve chvíli, kdy panovaly ideální podmínky. Měsíc, sonda LRO a Francie byly v těch nejvhodnějších pozicích pro perfektní laserový kontakt.