Astronomové prozkoumali pozůstatky po blízké explozi obří hvězdy

08.11.2022 - Martin Reichman

Přehlídkový dalekohled VLT Survey Telescope nasnímal v neobvyklých detailech pozůstatky po explozi supernovy v souhvězdí Plachet.

<p>Pozůstatky po explozi supernovy v souhvězdí Plachet – působivý útvar se nachází jen asi 800 světelných let od Země a patří k nejbližším svého druhu, které známe. <em>(foto: ESO, CC BY 4.0)</em></p>

Pozůstatky po explozi supernovy v souhvězdí Plachet – působivý útvar se nachází jen asi 800 světelných let od Země a patří k nejbližším svého druhu, které známe. (foto: ESO, CC BY 4.0)

Tento pestrobarevný snímek zachycuje zbytky obří hvězdy v podobě proplétajících se plynných filamentů připomínajících potrhanou pavučinu – jedná se o pozůstatky po explozi supernovy v souhvězdí Plachet. Oblast nasnímal v neobvyklých detailech přehlídkový dalekohled VST, který provozuje Evropská jižní observatoř (ESO) na Observatoři Paranal v Chile.

Jemná struktura růžových a oranžových oblaků plynu je vše, co zbylo po velmi hmotné hvězdě, která zakončila svůj život mohutnou explozí před asi 11 tisíci lety. Když ty nejhmotnější hvězdy dospějí do závěrečné fáze vývoje, zakončí ji výbuchem, který je označován jako supernova. Při těchto explozích vznikají rázové vlny, které se šíří okolním mezihvězdným prostředím. Stlačují rozptýlený plyn a dávají vzniknout vláknitým strukturám. Uvolněná energie tyto plynné zhustky zahřívá a nutí je zářit – jak je patrné na uvedeném snímku.

TIP: Astronomové jsou na stopě poznání, jak poznat blížící se výbuch supernovy

Při samotné explozi původní hvězdy dojde k odvržení vnějších vrstev do okolního prostoru. Struktury, které dnes můžeme vidět, vznikají při jejich kontaktu s plynem v mezihvězdném prostředí. Z hvězdy samotné zůstane extrémně hustý zbytek, ve kterém jsou protony a elektrony napěchovány tak blízko k sobě, že vytvoří neutrony – vznikne neutronová hvězda. Neutronová hvězda vývojově spojená s pozůstatky v Plachtách se nachází kousek mimo zorné pole tohoto záběru nahoře vlevo. Jedná se o takzvaný pulzar, který se otočí kolem vlastní osy více než 10× za sekundu.