Astronomové vystopovali nejstarší kvasar: Je vzdálený přes 13 miliard světelných let

18.01.2021 - Stanislav Mihulka

Vědci vystopovali nejstarší a nejvzdálenější kvasar. Pohání ho supermasivní černá díra o hmotnosti 1,6 miliardy Sluncí

<p>Hmotnost supermasivní černé díky v srdci kvasaru J0313-1806 odpovídá 1,6 miliardám Sluncí.</p>

Kvasary jsou mohutně zářící jádra aktivních galaxií, které pozorujeme ve vzdáleném vesmíru. Některé z nich jsou opravdu hodně daleko. Tým astronomů, který vedl Feige Wang z americké University of Arizona, nedávno pozoroval kvasar, který je nejvzdálenějších ze všech ve známém vesmíru.

Kvasar, který nese označení J0313-1806, je od nás vzdálený úctyhodných 13,03 miliardy světelných let. To znamená, že pozorujeme záření kvasaru z doby, kdy bylo našemu vesmíru jen asi 670 milionů let. Jinými slovy, stáří vesmíru bylo tehdy pouhých 5 procent oproti době, která uplynula od Velkého třesku do současnosti.

Gigant v raném vesmíru

Nově objevený kvasar poráží předchozí držitele titulu nejvzdálenější kvasar o „pouhých“ 20 milionů světelných let. Supermasivní černá díru v „motoru“ tohoto nového kvasaru má ale dvojnásobnnou hmotnost. Její hmota odpovídá 1,6 miliardám Sluncí. Pozorování kvasaru J0313-1806 tak představuje další pádný důkaz toho, že ve velmi mladém vesmíru existovaly ohromně hmotné supermasivní černé díry.

TIP: Vědci pozorovali gigantický výtrysk hmoty kvasaru, široký jako celá galaxie

Bohužel stále platí, že se soudobými modely vzniku a růstu černých děr nedokážeme vysvětlit, kde se vzala tak velice hmotná supermasivní černá díra v tak mladém vesmíru. Výpočty nevycházejí, ani když vědci „umístí“ vznik této černé díry do extrémně časné doby 100 milionů let po Velkém třesku a nechají ji v modelu růst nejvyšší možnou rychlostí. Vše nasvědčuje tomu, že musíme hledat doposud neznámé mechanismy vzniku gigantických černých děr v raném vesmíru.