Astronomové vystopovali nejstarší srážku galaxií ve vesmíru

Vědci nedávno objevili nejstarší známou srážku galaxií, která se odehrála v době, kdy byl vesmír ještě v plenkách

21.06.2019 - Stanislav Mihulka

Srážky dvou nebo i více galaxií náležejí k těm nejvíce atraktivním jevům ve vesmíru. Výsledkem takové monumentální srážky bývají objekty roztodivných tvarů i barev, které zkrášlují vesmír všude kolem nás. Vědci nedávno objevili nejstarší známou srážku galaxií, která se odehrála v době, kdy byl vesmír ještě velmi mladý.

Japonský astronom Takuya Hashimoto ze společnosti Japan Society for the Promotion of Science a Waseda University v Tokiu a jeho kolegové použili pozorovací schopnosti soustavy radioteleskopů ALMA (Atacama Large Millimeter Array) v Chile a s její pomocí pozorovali velmi jasnou galaxii neobvyklých tvarů B14-65666, která je od nás vzdálená asi 13 miliard světelných let.

Dávná srážka galaxií

Z dřívějších pozorování vyplývalo, že galaxii B14-65666 tvoří dva výrazné shluky vekého množství hvězd, označované jako „Clump A“ a „Clump B“. Díky soustavě ALMA je teď jasné, že tyto dva shluky jsou vlastně dvě galaxie, které se srazily a splynuly v době, kdy byla vesmíru pouhá jedna miliarda let.

TIP: Hlavním motorem tvorby hvězd ve vesmíru je splývání galaxií

Soustava ALMA dokázala v případě objektu vystopovat signály, které neviděl ani Hubbleův teleskop. Pozorování ALMA ukázala, že se kosmický prach, uhlík a kyslík ve shlucích Clump A a Clump B pohybují rozdílnou rychlostí. Z toho vyplývá, že v objektu B14-65666 sledujeme dozvuky dávné srážky dvou galaxií. Je to nejstarší známý objekt svého druhu a vědci si od něj slibují další zajímavé objevy.

National Astronomical Observatory of Japan