Astronomové vystopovali nový tajemný objekt, produkující rádiový signál

Radioteleskopy zkoumají další rádiovou záhadu z hlubokého vesmíru – gigantické „podivné rádiové kroužky“

10.05.2021 - Stanislav Mihulka

Radioastronomové nedávno objevili nový typ objektů ve vesmíru. To, co na počátku vypadalo spíše jako chyba, se nyní ukazuje jako dosud neznámý fenomén. Jde o takzvané podivné rádiové kroužky (ORC, podle anglického Odd Radio Circles), které pozorujeme v dalekém vesmíru.

OCR jsou obrovské objekty kruhovitého až prstencového tvaru, které jsou zvláštní tím, že jsou patrné (alespoň pokud víme) výhradně v oblasti rádiových vln, a to velmi zřetelně. Ve viditelném světle, rentgenovém záření nebo v infračervené oblasti se vůbec neprojevují, což je velmi zvláštní. Doposud jsme znali jen čtyři tyto objekty. To je velice málo a dost to omezuje naše možnosti se o nich dozvědět něco víc.

Díky týmu australských astronomů, který vedla Bärbel Koribalski z centra Australia Telescope National Facility, se teď počet spolehlivě známých podivných rádiových kroužků rozrostl na pět. Zásadní roli v tomto objevu sehrála soustava radioteleskopů Australian Square Kilometre Array Pathfinder (ASKAP), která pracuje v malebné pustině Západní Austrálie. Nově objevený objekt nese označení ORC J0102–2450 a je opravdu gigantický. Jeho velikost astromové odhadují na zhruba milion světelných let.

TIP: Rádiové záblesky: Záhadné signály z kosmu

Vlastnosti nově objeveného podivného rádiového kroužku pomohly odborníkům vyslovit „pilotní“ hypotézy o tom, na co se vlastně díváme. Podle vědců jde o pozůstatek aktivity obří rádiové galaxie, nebo sledujeme dozvuk enormní exploze, snad v důsledku splynutí dvou supermasivních černých děr. Další možností prý je, že jde o ozvěnu aktivity rádiové galaxie v mezigalaktickém materiálu. Badatelé každopádně zdůrazňují, že bude nutné objevit více OCR, abychom s touto záhadou pohnuli.