Aukční dům Christie’s vydražil vzácný Einsteinův rukopis za 13 milionů dolarů

Aukce významného rukopisu Alberta Einsteina se základy teorie relativity čtyřnásobně překonala původní odhad

25.11.2021 - Stanislav Mihulka

Aukční dům Christie’s měl v úterý 23. listopadu, ve své pařížské centrále, na programu dražbu velmi vzácného vědeckého rukopisu. Jeho autorem není nikdo jiný než slavný Albert Einstein se svým kolegou a přítelem, inženýrem Michelem Bessem. Rukopis o 54 stranách představuje klíčový krok při formulaci základů obecné teorie relativity.

Experti Christie’s před aukcí odhadovali, že by se rukopis mohl vydražit za 2,4 až 3,5 milionů dolarů (53 až 77 milionů korun). Už to by z něj udělalo nejdražší Einsteinův spis, co se kdy prodal. Podle oficiálního prohlášení Christie’s jde o bezpochyby nejhodnotnější Einsteinovo dílo dražené na aukci.

Předehra teorie relativity

Dokument vznikl mezi červnem 1913 a počátkem roku 1914, tedy prakticky v předvečer první světové války. Zachycuje pokusy o řešení tehdejších záhad fyziky, především problém s oběžnou dráhou planety Merkur, která se nepatrně odchyluje od předpovědi klasické newtonovské fyziky. Einstenovou rukou je napsáno 26 stran, Besso jich napsal 24 a zbytek sepsali společně. Fascinující jsou například četné poznámky obou učenců, z nichž lze vyčíst postupný vznik obecné teorie relativity.

TIP: Einsteinův dopis se slavnou rovnicí se v aukci prodal za více než milion dolarů

Einstein a Besso v tomto rukopisu problém s oběžnou dráhou Merkuru ještě nevyřešili. Vznikly v něm ale rovnice, které pak přímo vedly k formulaci obecné teorie relativity. Rukopis nakonec získal anonymní zájemce, za více než 13 milionů dolarů (přes 293 milionů korun). Jak vidno, i 66 po své smrti Albert Einstein stále táhne.