Bakteriální úschovna: Vědci chtějí vytvořit Noemovu archu střevní mikroflóry

Globální úložiště mikrobů bude uchovávat vzorky obsahu střev celé planety

05.10.2018 - Stanislav Mihulka

Na dalekém severu za polárním kruhem je v pustině norského souostroví Špicberky umístěno Špicberské globální úložiště semen. V této době je tam bezpečně uložen asi milion vzorků semen rozmanitých druhů a kultivarů rostlin z celého světa. V případě nějaké katastrofy je možné tato semena použít k obnovení původní diverzity.

Bakteriální úschovna

Globální úložiště semen teď očividně inspirovalo mikrobiology. Rádi by založili podobné globální úložiště. Nebude to ale Noemova archa semen, nýbrž úložiště organismů střevní mikroflóry z rozmanitých lidských populací světa. Mikroflóra přitom zahrnuje střevní bakterie, ale i viry a mikroskopické houby.

TIP: Problémy na Špicberkách: Globální úložiště semen zaplavila voda

Vědci jsou přesvědčeni, že čelíme stále se zhoršující globální krizi lidského zdraví. Souvisí to i se změnami střevní mikroflóry, ze které se vytrácí druhová pestrost. Proto by nebylo špatné mít po ruce dobře chráněnou a zabezpečenou zásobu střevních mikroorganismů, které by lékaři mohli opět nabídnout lidem a zlepšit tak jejich zdraví.

Noemova archa mikrobů by měla zahrnovat co nejpestřejší vzorky střevního obsahu. Tedy i od lidí izolovaných kmenů, hlavně z Jižní Ameriky a Afriky. Úložiště by mělo vyrůst na bezpečném, politicky neutrálním a v maximální možné míře geologicky stabilním místě.

IFL Science, Science