Balónem do stratosféry: Americký startup plánuje dostupnou „vesmírnou“ turistiku

23.06.2020 - Martin Reichman

Americký startup Space Perspective plánuje cenově dostupnou „vesmírnou“ turistiku. Jejich kapsle Neptun se má pomocí obrovského vodíkového balónu dostat až nad samou hranici stratosféry – 50 kilometrů nad povrch Země.

První testovací vzlet (bez pasažérů, zato s vědeckou výbavou a užitečným nákladem) se má z pronajaté ranveje Kennedyho vesmírného střediska vznést již v první polovině příštího roku. První komerční lety i s pasažéry by se pak podle plánů Space Perspective mohly uskutečnit do čtyř let.

Space Perspective slibuje neopakovatelný zážitek zájemcům z řad profesionálních i laických vědců, „gaučovým astronautům“ nebo třeba párům, které mají zájem o netradiční svatbu – kabina Neptun má pojmout až 8 cestujících. Ceny letenek ještě nebyly oznámeny, podle zástupců společnosti se ale uvažuje o cenách okolo 125 tisíc dolarů (zhruba 3 miliony korun). To je zhruba polovina částky, kterou za vesmírný výlet (ale do dvojnásobné výšky) požaduje například Virgin Galactic.

TIP: Zlatá éra dobývání kosmu: Kdy se do vesmíru podívají obyčejní lidé?

Vedle relativně nízké ceny je projekt Space Perspective zajímavý i z jiného pohledu – na rozdíl od nejrůznějších balistických skoků, které trvají jen několik minut, má být výlet v kabině Neptunu opravdovým cestovatelským zážitkem. Obří balón má kabinu do 50kilometrové výšky vynést rychlostí okolo 20 km/h. Cesta vzhůru tak potrvá 2,5 hodiny, po kterých má následovat velmi pozvolný sestup do vln oceánu. Následně „vesmírné“ cestovatele vyloví a na souš dopraví připravená loď. Kapsle Neptun svým cestujícím navíc nabídne dokonalý komfort včetně zásobeného baru, toalety a internetového připojení.