Balonová observatoř pro lov exoplanet absolvovala svůj první let

04.02.2020 - Stanislav Mihulka

<p>Příprava observatoře PICTURE-C k úvodnímu letu balónem</p>

Příprava observatoře PICTURE-C k úvodnímu letu balónem


Reklama

Přímé pozorování a pořizování snímků exoplanet je extrémně náročné. Astronomové k tomu využívají různé důmyslné technologie. Jednou z pozoruhodných novinek je i observatoř PICTURE-C, která by měla pozorovat exoplanety vysoko v pozemské atmosféře, zavěšená na velkém balonu.

Vedoucí projektu, astronom Christopher Mendillo z University of Massachusetts Lowell a jeho spolupracovníci, uspořádali loni v září první testovací let observatoře PICTURE-C. Tým o tom nedávno informoval na 235. výroční konferenci Americké astronomické společnosti v Honolulu na Havaji.

Balónová astronomie

Mendillo již dříve uskutečnil podobná pozorování s využitím suborbitálních raket. V takovém případě je ale možné pozorovat vesmír jen pár minut, což je málo na přímé pozorování exoplanet. Využití observatoře, kterou vynese vysoko do atmosféry speciální balon, je pro taková pozorování mnohem vhodnější.

TIP: NASA vypouští balón SuperTIGER: Bude zkoumat těžké kosmické částice

Balon, který nese observatoř PICTURE-C, je skutečně monumentální. V plné velikosti má průměr 122 metrů. Po vypuštění se během 3 hodin vznese do výšky 39 kilometrů. Tam se pak vznáší a observatoř může pozorovat cizí světy. Na svém prvním letu observatoř PICTURE-C ještě žádné exoplanety nesledovala, to se ale brzy změní.

Reklama

  • Zdroj textu:

    Space.com

  • Zdroj fotografií: Chris Mendillo

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

William James Sidis byl americký génius, disponoval mimořádnými matematickými a jazykovými schopnostmi. V dětství byl označován za zázračné dítě, v dospělosti za vyhořelého podivína žijícího v ústraní.

Zajímavosti

Sýkora krade srst spící lišce.

Věda

Václav II. byl mimo jiné i autorem tří básní, které jsou dodnes zachovány v písňovém rukopisu Codex Manesse.

Historie
Válka

Ganymed na snímku sondy Juno

Vesmír

Kritická údržba | Peking 2010

Rostoucí platy a klesající ceny dělají v Číně z osobních aut zboží, které je dostupné stále větší části populace. Dokonce ani nejširší dálnice tak často nezvládají nápor nových motoristů. Čtrnáctého srpna 2010 zkomplikovala provoz na národní dálnici 110 přítomnost těžkých vozidel, jež se podílela na rekonstrukci vozovky. Průjezdnost klesla na polovinu a následoval kolaps: Někteří řidiči ujeli zhruba jen kilometr za den, jiní zůstali v automobilech zcela uvězněni a neposouvali se vůbec. Dopravní katastrofa trvala 12 dní a její nedobrovolní účastníci přežili hlavně díky přizpůsobivým obchodníkům, kteří začali prodávat jídlo a občerstvení přímo v kolonách – ovšem za mnohonásobně nadsazené ceny. 

Revue

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907