Balonové teleskopy mohou konkurovat Hubbleovu teleskopu za zlomek nákladů

23.07.2021 - Stanislav Mihulka

Teleskop SuperBIT na heliovém balonu levně pořídí krásné snímky vesmíru a navíc může v případě poruchy přistát zpět na Zemi

<p>Příprava balonového teleskopu SuperBIT na test v září 2019.</p>

Příprava balonového teleskopu SuperBIT na test v září 2019.

NASA investovala do vývoje nového vesmírného teleskopu Jamese Webba 25 let úsilí a 10 miliard dolarů. Teď zjišťují, že vlastně existuje mnohem levnější cesta, jak získat velmi kvalitní snímky z hlubokého vesmíru. Stačí namísto vyslání teleskopu do vesmíru umístit teleskop na héliový balon a poslat ho vysoko do atmosféry.

Vesmírné teleskopy, jako je například Hubbleův, mají obrovskou výhodu v tom, že jim v pozorování nepřekáží pozemská atmosféra. Jejich provoz ale provázejí neméně velké nevýhody. Vesmírný teleskop je v zásadě odkázaný sám na sebe a v případě problémů je obtížné jej opravovat.

Balonová astronomie

Velmi zajímavou alternativou by se mohly stát balonové teleskopy. Balony plněné heliem je mohou dopravit do výšky, kde budou nad cca 99,5 procenty pozemské atmosféry. Díky tomu budou mít skoro tak dobrý výhled jako Hubble. Vědci a inženýři v dnešní době usilovně pracují na jejich vývoji.

V dubnu 2022 by měl na první vědeckou misi vyrazit balonový teleskop americké NASA Superpressure Balloon-borne Imaging Telescope, čili SuperBIT. Vzlétnout by měl z Wanaky na Novém Zélandu.

TIP: Z pobřeží Antarktidy vzlétl balon s rentgenovým teleskopem X-Calibur

Balon o velikosti fotbalového hřiště ho ponese ve výšce cca 40 kilometrů, v níž několikrát obkrouží Zemi. Přes den bude dobíjet energii solárními panely a celé noci bude pořizovat snímky vesmíru. Kdyby se vyskytl nějaký technický problém, balon prostě přistane. Až doposud byl problém s tím, že podobné balony udržely helium jen několik dní. SuperBIT by měl díky nové „supertlakové“ technologii na jedno naplnění letět celé měsíce.