Bašta budoucnosti? Kalifornský startup Air Protein vyrábí maso „ze vzduchu“

19.11.2019 - Stanislav Mihulka

Přeměnu vody ve víno již historie pamatuje. Co takhle ale měnit vzduch na maso? Přesně o tohle se snaží kalifornský startup Air Protein

<p>Z oxidu uhličitého by se mohla stát významná surovina pro výrobu potravinářských proteinů</p>

Již v začátcích letů do vesmíru, přišla americká vesmírná agentura NASA s nápadem, že by bylo možné vyrábět jídlo z oxidu uhličitého, který budou vydechovat astronauti při dlouhém pobytu ve vesmíru. V NASA tenhle nápad nikdy nedotáhli do konce, chopil se ho ale kalifornský startup Air Protein.

Flákota, jakou svět neviděl

Odborníci Air Proteinu vyvinuli postup, který využívá mikroby k přeměně oxidu uhličitého ze vzduchu na proteiny. Ty mají stejné složení, jako živočišné proteiny a jsou vhodné k jídlu. Tito mikrobi „pracují“ ve fermentačních nádržích, kde mají k dispozici směs oxidu uhličitého, vody a dalších nezbytných živin. Jejich výtvorem je hnědá hmota podobná mouce, která je neutrální chuti a obsahuje 80 procent proteinů.

TIP: Impossible Whopper: Burger King přichází s bezmasým ekologickým hamburgerem

Mikrobiální hmota ze vzduchu sice není přímo „maso“, podle Air Proteinu ale bude možné takto vyrobenou hmotu dotvořit, aby její konzistence a chuť maso co nejvíce připomínala. Pokud se tato technologie prosadí, mohla by ušetřit spoustu zemědělské půdy, pesticidů i dalších chemických látek a pochopitelně také drahocené vody. Ušetří i čas, protože mikrobi vytvoří spoustu proteinů během hodin a nikoliv měsíců, jak je tomu v případě hospodářských zvířat či pěstovaných plodin.

Air Protein