Bezpečné přistání: Kosmický prach dopadající na Zemi brzdí bublinové padáky

07.03.2017 - Stanislav Mihulka

Když zrnko kosmického prachu obsahuje vodu, snadněji prolétne zemskou atmosférou

Zrnko prachu z vesmíru -<p>Částice kosmického prachu mohou brzdit pomocí bublinových padáků</p>
Zrnko prachu z vesmíru -

Částice kosmického prachu mohou brzdit pomocí bublinových padáků

Sluneční soustava je plná částeček kosmického prachu, který pochází z komet, srážek asteroidů i dalších zdrojů. Tento prach padá na planety, včetně Země. Některá zrnka přežijí i průchod pozemskou atmosférou a dopadnou na povrch.

TIP: Sonda Stardust přinesla prachové částice z časů raného vesmíru

Badatelé britské univerzity Imperial College London nedávno přišli na to, že zrnka kosmického prachu, která obsahují jílové minerály bohaté na vodu, přežijí průchod atmosférou snadněji, než zrnka bez vody.

Když zrnko prachu vletí do atmosféry, tak se změní na kapičku roztaveného materiálu, podobného magmatu. Pokud obsahuje vodu, tak se voda začne vařit a vytvoří v roztavené hmotě bubliny, takže připomíná spíše pěnu.

Bublinové padáky

V podobě pěny se částice prachu stane mnohem lehčí a také chladnější, takže při svém průletu atmosférou brzdí, jako by měla bublinové padáky. Výsledky experimentů ukazují, že takové částice brzdí opravdu účinně a jejich teplota poklesne o 100 °C.

Imperial College London