Bioinženýři vypěstovali plíce a transplantovali je do dospělého prasete

03.07.2018 - Stanislav Mihulka

Když nám budou scházet orgány od dárců k transplantacím, tak si vypěstujeme nové

<p>Na prasatech se často trénují transplantace</p>

Na prasatech se často trénují transplantace

Američtí vědci si připsali významný úspěch v medicínských biotechnologiích. Podařilo se jim vypěstovat plíce, a pak je úspěšně transplantovali do dospělých prasat. U prasat se neobjevily žádné komplikace. Podobně vypěstované náhradní orgány by časem mohly zachraňovat lidské životy.

Badatelé nejprve vyjmuli plíce z nepříbuzného prasete. Pak je propláchli směsí cukru a detergentu, která z nich vyplavila veškerou krev a buňky, takže zůstala jenom nebuněčná kostra plic. Do takto vytvořené matrice vložili buňky z prasete, které se poté stalo příjemcem transplantovaných plic.

TIP: Jak bezpečně zmrazovat orgány pro transplantace? Pomohou nanotechnologie

Plíce s novými buňkami nechali po dobu 1 měsíce růst ve speciální nádrži a pak je použili k transplantaci. U prasat nebyly po transplantaci žádné známky odmítnutí těchto plic, i když nebyla potlačena jejich imunita. Po dvou týdnech se takto vypěstované a transplantované plíce spojily s krevním systémem prasete a byly kolonizovány bakteriemi, které tam u zdravých prasat žijí.

IFL Science, Science Translational Medicine