Biologicky rozložitelné senzory ohlídají mozek a pak se neškodně rozpustí

20.01.2016 - Stanislav Mihulka

V medicíně nastupuje rozložitelná elektronika, která uchrání pacienty před dalšími operacemi

Jakoby by chirurgický zákrok na mozku sám o sobě nestačil. Pacienti po takové operaci často potřebují poměrně objemné zařízení, které pohlídá jejich stav. Lékaři jim voperují do mozku a po nějakém čase ho opět vyjmou. Oboje přitom může pacientům způsobit další komplikace.

Vědci proto vyvinuli senzory menší než zrnko rýže, které sledují teplotu a tlak v mozkomíšním moku. Fungují několik měsíců a pak se kompletně rozpustí. Tyto senzory jsou připojené rozložitelnými dráty k rozhraní na svrchní straně lebky, do něhož posílají data.

Rozhraní je rozložitelné asi z 85 procent a zbytek lze vyjmout povrchovým chirurgickým zákrokem. Nové zařízení funguje stejně dobře jako stávající nerozložitelné implantáty. Zatím ho vyzkoušeli v experimentech na myších, za pár let by už mohli rozložitelné senzory hlídat i lidské pacienty.

IFL Science, Nature