Biotechnologové se chystají vyčarovat rajčata s pálivými látkami chilli papriček

10.01.2019 - Stanislav Mihulka

Dali byste si ostrá rajčata? Není to nic složitého, stačí v nich probudit chilli geny

Pálivé chilli papričky si nedá úplně každý. Alkaloidy zodpovídající za pálivou povahu papriček, kterým se souhrnně říká kapsaicinoidy, jsou ale podle odborníků slibné pro využití v řadě různých aplikací, od přípravků proti bolesti až po pepřové spreje. Pěstování chilli papriček pro průmyslové využití ale není úplně jednoduché.

Biotechnologové nedávno zjistili, že by bylo možné relativně snadno zařídit, aby tyto pálivé látky, tedy kapsaicinoidy, vyráběla rajčata. Právě rajčata se přitom pěstují na mnoha místech světa, v ohromných množstvích. Nápad biotechnologů vychází z toho, že se předkové rajčat a chilli papriček rozešli teprve před 19 miliony let. Rajčata mají tím pádem ve své genetické výbavě všechny geny, které jsou nutné pro produkci pálivých látek papriček.

TIP: Pikantní rekord: Paprička Pepper X je nejpálivější v historii

Když by badatelé tyto geny v rajčeti vhodným způsobem zapnuli, třeba pomocí editace genů, zrodilo by se pálivé rajče. Rázem by se z něj stala zajímavá surovina pro farmaceutický, potravinářský i obranný průmysl. A ostrá rajčata by také nepochybně přivítali gurmáni, kteří milují exotické novinky v jídelníčku.

Cell Press