Bohatý úlovek: Čínští astronomové odhalili téměř 600 velmi rychlých hvězd

Čínský teleskop LAMOST si připsal objevy stovek hvězd, které velkou rychlostí sviští Mléčnou dráhou

04.01.2021 - Stanislav Mihulka

Velmi rychlé hvězdy se pohybují o 65 až 100 kilometrů za sekundu rychleji, než běžné hvězdy v naší části Mléčné dráhy. Jde přitom o relativně mladou záležitost. První taková hvězda byla totiž objevena až v roce 2005. Od té doby jich astronomové našli zhruba 550, s využitím různých teleskopů.

Čínskému týmu se teď povedl bohatý úlovek, když vystopovali 591 velmi rychlých hvězd. Tím počet známých hvězd tohoto typu více než zdvojnásobili, takže přesahuje tisícovku. Velmi rychlé hvězdy jsou vzhledem k počtu „pomalých“ hvězd v Mléčné dráze velmi vzácné. Pro vědce ale představují velmi cenný zdroj informací, jak o hvězdách samotných, tak i o Galaxii.

Pozorování teleskopu LAMOST

Čínští badatelé využili k pátrání po velmi rychlých hvězdách teleskop LAMOST (Large Sky Area Multi-Object Fibre Spectroscopic Telescope). Jde o největší optický teleskop na území Číny, který se nachází na observatoři Xinglong Station, ve východočínské provincii Che-pej. Jediný snímek tohoto teleskopu může zachytit kolem 4 tisíc vesmírných objektů. K objevu zmíněných hvězd posloužila i ohromná databáze hvězd Mléčné dráhy, kterou vytváří vesmírná observatoř Gaia.

TIP: Jak rychle se pohybují hvězdy v naší Galaxii?

Celkem 43 z nově nalezených hvězd se pohybuje tak rychle a takovým směrem, že v budoucnu opustí Mléčnou dráhu. Astronomové zároveň zjistili, že tyto hvězdy pocházejí z vnitřní části galaktického hala, a že mají dost nízkou metalicitu, čili obsahují jen málo prvků těžších než vodík a helium. To je podle vědců důsledkem pohlcování trpasličích galaxií, k němuž zřejmě dochází po celou dobu existence Mléčné dráhy.