Nová naděje? Britové zahájili testy vakcíny proti nádorům na lidských pacientech

07.03.2016 - Stanislav Mihulka

Pokud testy uspějí, tak by nová vakcína mohla zachraňovat pacienty s nádory, na které jsou ostatní léčebné postupy krátké

V Británii spustili klinické testování vakcíny, která by měla zlikvidovat nádor, když všechno ostatní selže. Jako zbraň poslední záchrany. Během příštích dvou let by mělo tuto vakcínu dostat celkem 30 pacientů s těžkou formou rakoviny.

Imunitní systém pacienta bývá během růstu nádoru z různých důvodů výrazně potlačena. Nová vakcína se snaží imunitu vrátit do hry a nasměrovat proti smrtícímu nádoru.

Funguje tak, že cílí na enzym hTERT, lidskou telomerázovou reverzní transkriptázu. Tento enzym zajišťuje nepřetržité dělení buněk, které využívají rostoucí nádory. Vědci doufají, že když se jim povede přesvědčit imunitní systém pacienta, aby na enzym hTERT zaútočil, tak to povede k likvidaci jinak nezdolného nádoru.

• Zdroj fotografií: Johannes Jansson / Wikimedia Commons