Britský satelit RemoveDEBRIS úspěšně harpunoval kosmický odpad

19.02.2019 - Stanislav Mihulka

Prototyp vesmírného uklízeče RemoveDEBRIS má za sebou třetí úspěšný test v řadě

<p>Harpuna satelitu RemoveDEBRIS. Ve výřezu podoba satelitu RemoveDEBRIS.</p>

Harpuna satelitu RemoveDEBRIS. Ve výřezu podoba satelitu RemoveDEBRIS.

Oběžná dráha je zaneřáděná odpadky. Vládní agentury i soukromé společnosti se s tím snaží vypořádat. Patří mezi ně i britská společnost Surrey Satellite Technology, která momentálně na oběžné dráze testuje satelitního vesmírného uklízeče RemoveDEBRIS.

V novém experimentu, jehož průběh je zachycený na videu, RemoveDEBRIS úspěšně ulovil kus vesmírného odpadu harpunou. Kosmickou harpunu navrhla společnost Airbus Stevenage. Zařízení po odpálení loví cíl rychlostí 20 metrů za sekundu, a pokud ho zasáhne, prorazí ho a následně přitáhne k sobě.

Úspěšný test

Podle šéfa Surrey Satellite Technology Guglielma Agliettiho, šlo o nejsledovanější experiment projektu RemoveDEBRIS a jeho úspěch je pro všechny zúčastněné velkým zadostiučiněním. Jde o výsledek plodné spolupráce mezi výzkumem a průmyslem vesmírných technologií.

TIP: Na oběžné dráze je nepořádek: Odpad by mohly sestřelovat plazmové satelity