Na oběžné dráze je nepořádek: Odpad by mohly sestřelovat plazmové satelity

19.10.2018 - Stanislav Mihulka

Na likvidaci kosmického smetí by se mohly podílet satelity vystřelující proudy plazmatu

<p>Počítačová simulace 500 tisíců kousků kosmického odpadu</p>

Počítačová simulace 500 tisíců kousků kosmického odpadu

Oběžná dráha kolem Země je plná odpadu. Je jen otázkou času, kdy nějaký kus kosmického smetí způsobí katastrofu. Proto by bylo dobré oběžnou dráhu čistit a podstatnou část smetí z vesmíru odstranit.

Japonsko-australský tým navrhuje vyslat na oběžnou dráhu flotilu satelitů, které budou vystřelovat proudy plazmatu. Když plazma zasáhne kosmické smetí, měl by ho zásah zbrzdit a odsunout do nižších vrstev atmosféry, kde poté shoří.

Plazmový lovec kosmického smetí

Zajímavý nápad má v prostředí mikrogravitace pochopitelně svá úskalí. Pokud by totiž satelit vypálil paprsek plazmatu, zpětná energie by jej odnesla opačným směrem podobně, jako když satelit použije trysky motoru. Řešením je podle vývojářů současné vypálení druhého paprsku, který bude směřovat opačným směrem a satelit stabilizuje na jeho pozici.

TIP: Na lovu odpadu: Airbus vyvíjí vesmírnou harpunu na smetí z oběžné dráhy

Experimenty v pozemské laboratoři ukazují, že by taková technologie mohla fungovat. Teď bude záležet na tom, jak se osvědčí ve vesmíru.

Plazmové satelity by měly být na solární pohon a jako plazmové „střelivo“ používat xenon. Tyto úklidové satelity by se měly uplatnit především proti velkým kusům orbitálního smetí - například nefunkčním satelitům a podobně. Zákrok plazmového satelitu totiž bude vyžadovat složité manévrování a na malé kousky odpadu by se jeho použití nejspíš nevyplatilo.