Britští amatérští lovci fosilií objevili hřbitov mamutů stepních

Amatérští lovci fosilií objevili v jihozápadní Anglii „mamutí hřbitov“. Pozdější podrobný průzkum odhalil i stopy po neandertálcích. Na projektu se podílí i přírodovědec a popularizátor vědy David Attenborough

21.12.2021 - Stanislav Mihulka

Britští amatérští lovci fosilií Sally a Neville Hollingworthovi objevili v roce 2019 „mamutí hřbitov“. V lomu u Swindonu v jihozápadní Anglii se na jednom místě nalezly pozůstatky celkem pěti jedinců mamuta stepního (Mammuthus trogontherii) – dvou dospělých mamutů, dvou mláďat a jednoho čerstvě narozeného jedince. Podle vědců tito mamuti zahynuli přibližně před 220 až 210 tisíci lety.

Podle Lisy Westcott Wilkinsové z archeologické organizace DigVentures, která vedla vykopávky na „mamutím hřbitově“, je nález kostí mamutů v dnešní době vždy zajímavý. Dvojnásob to platí pro tak staré pozůstatky mamutů, v tak dobrém stavu, které navíc náležejí jen vzácně nalézanému druhu, tedy mamutu stepnímu.

Mamuti a neandertálci

Výjimečnost nálezu podtrhuje i fakt, že se nedaleko „mamutího hřbitova“ našly kamenné nástroje neandertálců, včetně pěstního klínu a škrabadel používaných k čištění čerstvých kůží. Zda je naši dávní příbuzní používali na mamuty ukáže až podrobná analýza. Badatelé očekávají, že by v takovém případě objevili stopy na mamutích kostech.

Stále zůstává otázkou, proč se našlo tolik mamutů na jednom místě a jakou roli, pokud vůbec, v tom hráli neandertálci. Mohlo jít o výjimečně úspěšný lov, ale i například o využití nalezených mršin. Na území dnešní Velké Británie v té době panovalo teplé podnebí, díky čemuž tam mohli žít mamuti i neandertálci. Teprve s příchodem dalšího ochlazení a nástupem doby ledové se neandertálci se přesunuli směrem na jih. Z jiných nalezišť ve světě víme, že neandertálci se občas vyskytovali v blízkosti velkých zvířat, jako jsou mamuti nebo sloni.

TIP: Proč mnohem častěji umírali v pastech mamutí samci než samice?

Objevy ze „hřbitova“ mamutů jsou ve Velké Británii populární. Mimo jiné je popisuje dokumentární snímek britské stanice BBC „Attenborough and the Mammoth Graveyard“ se Sirem Davidem Attenboroughem a evoluční biologem Benem Garrodem z britské University of East Anglia.