CDC varuje: Polovinu států USA zachvátila „zombie epidemie“ jelenů

12.02.2019 - Stanislav Mihulka

V amerických lesích se toulají zombie jeleni. Jejich nemoc je stoprocentně smrtelná

<p>Ohroženým druhem je i jelen wapiti</p>

Ohroženým druhem je i jelen wapiti

Americké Centrum pro kontrolu a prevenci nemocí CDC vydalo varování před zombies. Tentokrát naštěstí nejde o útoky nešťastných spoluobčanů, které by zajímaly lidské mozky, nýbrž o jeleny a jejich příbuzné. V nejméně 251 okresech 24 států USA, od severní Montany po jižní Texas, se objevili jeleni postižení záludnou zombie chorobou.

Zombie choroba, čili chronické chřadnutí jelenovitých (CDW, podle anglického chronic wasting disease) nejspíš není vyvolávána žádnou bakterií, virem, houbou ani parazitem. Původcem tohoto děsivého onemocnění je totiž zřejmě prion, čili infekční bílkovina, která způsobuje rychle postupující degeneraci mozku. Zombie choroba jelenů je tudíž velice podobná slavné nemoci šílených krav. A je stejně tak stoprocentně smrtelná. Postižení jeleni jsou apatičtí nebo nervózní či podráždění. Strašidelně hubnou a s prázdným výrazem se toulají jako zombie, až nakonec zahynou.

TIP: Varování policie v Chicagu: Dávejte si pozor na zombie kojoty!

Vědci zatím zombie chorobě jelenů v plné šíři nerozumí. Zatím ani není úplně jisté, že nemoc není přenosná na člověka nebo na hospodářská zvířata. Kromě toho, že by původcem onemocnění mohl být prion, je ve hře i hypotéza, že zombie chorobu vyvolá bakterie spiroplazma. Na úrovni celých USA je tato choroba relativně vzácná. V některých ohniscích je ale smrtelně nemocná až jedna čtvrtina jelenů.

New York Post, CDC