Čechie v novém hávu: 3D nádech motocyklové legendy

14.05.2020 - redakce pořadů Víkend a Nikol Patíková

Na Motosalonu v Brně zazářil unikátní český motocykl. Jeho jméno zní Čechie, je jediný na světě, přísně se drží tradice, a přitom vznikl na 3D tiskárně. Vyrobili jej v Turnově a inspirovali se slavnou Čechií z 20. let

<p>Nový prototyp, jenž získal obdiv návštěvníků brněnského Motosalonu.</p>

Nový prototyp, jenž získal obdiv návštěvníků brněnského Motosalonu.


Reklama

„Vycházeli jsme ze sportovního modelu z roku 1927,“ popisuje tvůrce prototypu Petr Knobloch. „Klasický model Čechie-Böhmerlandu je delší a dvousedadlový,“ dodává. 

Každému, kdo ji uvidí, zůstane Čechie v paměti. Mnozí ji znají jako nejdelší motocykl planety, měřící přes tři metry. Nejde však o jediné „nej“ stroje: Jako první na světě měl hliníková kola a existoval i v provedení se dvěma převodovkami.

Na Čechii po Evropě

Splašené lešení, burácející monstrum. Neobvyklý dopravní prostředek nadšence a snílka Albina Hugo Liebische ze Šluknovského výběžku pojmenovávali lidé různě a jeho zvuk poznávali už zdaleka. Své o tom ví i Karel Mareš, který na Čechii urazil za půl století čtvrt milionu kilometrů. „Moje první cesta vedla na Ještěd. Kdyby mi nahoře přestal fungovat motor, tak bez něj z vrcholku dojedu až sem domů,“ líčí.

Čechie však „šlapala“ bezchybně a byla také dobře slyšet, takže se pan Mareš často stával středem pozornosti. Když například v 70. letech přijel z Liberce do hlavního města, dostal pokutu dvacet korun za srocení davů ve vnitřní Praze. Po revoluci neváhal na Čechii vyrážet po celé Evropě, to už ovšem podobné pokuty platit nemusel.

Volnost 3D tisku

Po dlouholeté zkušenosti v automobilovém průmyslu si Petr Knobloch jednou řekl, jak by asi Böhmerland vypadal dnes. Pustil se tedy se svým týmem do práce – a za pouhé tři měsíce se díky 3D tiskárně na bázi písku zrodil nový funkční motocykl. „Dokážeme 3D tiskem vytvořit formy z písku na jedno použití a do nich se slévárensky nalije tavenina. Můžeme tak mít během několika dnů hotový odlitek čehokoliv, ať už jde o hlavu válců, nebo kolo,“ popisuje.

Coby motor slouží „šestistovka“ jako u původní Čechie, pro vyšší výkon však přibyl kompresor. Celkový design pak představoval otázku asi tří týdnů. „Měli jsme základní koncept, přičemž předloha byla reálná, jako kola, motor. Potkali jsme se s talentovaným designérem, který nám pomohl s finálním provedením,“ objasňuje tvůrce novodobé Čechie.

Nový život

„Většinou mi základní proporce dávají kola, přidá se rám a pak začnu kreslit siluetu ve 3D,“ vysvětluje designér prototypu Jan Hrbek. „3D tisk nabízí mnohem větší možnosti. Člověk nepotřebuje tolik přemýšlet, z kolika kusů musí forma sestávat nebo jak se z ní výsledek vyndá.“

TIP: Sázka na dvoutakty: Před 90 lety vyrazil na silnice první motocykl Jawa

Oblíbenost motocyklu překvapila i Petra Knoblocha. Stroj poprvé představili na brněnském Motosalonu, kde spoustu lidí nadchl. Ve vzduchu tak visí otázka, zda v budoucnu – pokud se tvůrcům podaří získat podporu – nevznikne více kusů a v modernějším podání. Cena nové Čechie z první série deseti kusů se odhaduje zhruba na 1,5 milionu korun, což by prý mohlo pokrýt náklady na vývoj a nutné homologace. Zdá se, že se legenda nadechla k novému životu. 

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Mamuti patří k dávným živočichům, u nichž existuje alespoň teoretická šance, že se nám je podaří naklonovat.

Zajímavosti

Únosů mladých žen a dívek indiány se v historii odehrálo hned několik

Historie

Soustava evropských teleskopů

V provozu od roku: 1998–2001
Průměr: každý ze čtyř dalekohledů 8,2 m

Soustava dalekohledů VLT (Very Large Telescope) představuje vlajkovou loď evropské astronomie pro pozorování vesmíru ze zemského povrchu. Jedná se o největší systém evropských teleskopů: Vyrostl na hoře Cerro Paranal na severu Chile, v centrální části pouště Atacama, která je nejsušším místem na světě. Dalekohledy spravuje Evropská jižní observatoř (European South Observatory, ESO), k jejímž členům se od roku 2007 řadí i Česká republika. 

Základ observatoře tvoří čtyři dalekohledy, každý o průměru 8,2 m: Antu (v provozu od roku 1998), Kueyen (1999), Melipal (2000) a Yepun (2001). Kromě toho do soustavy patří i čtyři pomocné přístroje o průměru 1,8 m. Mohou pracovat všechny společně, a vytvořit tak obří interferometr VLTI, který astronomům umožní sledovat až 25× jemnější podrobnosti než v případě každého teleskopu zvlášť.

Do vybavení dalekohledů jsou zařazovány stále nové a dokonalejší detektory i kamery. Například zařízení GRAVITY pro interferometr VLTI provedlo první přímé pozorování exoplanety prostřednictvím optické interferometrie. Díky této metodě se podařilo odhalit komplexní atmosféru tělesa, v níž oblaka železných a křemičitých částic víří v bouři planetárních rozměrů. Použitý postup nabízí jedinečnou možnost průzkumu dnes známých planet mimo Sluneční soustavu.

Přístroj GRAVITY rovněž přinesl další důkaz dlouho předpokládané přítomnosti superhmotné černé díry ve středu naší Galaxie. Nová pozorování zachycují shluk plynu obíhající po kruhové dráze těsně nad horizontem událostí, a to rychlostí odpovídající až 30 % rychlosti světla. 

Vesmír

Požáry v Grónsku z roku 2017

Věda
Zajímavosti

Karikaturisté ukazovali bitvu jako klání generálů – v zákopech ale trpěly desetitisíce vojáků.

Válka

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907