Černá s bílými, nebo bílá s černými: Jakou barvu má zebra?

13.04.2017 - Kateřina Helán Vašků

Je zebří srst bílá s černými pruhy, nebo naopak?

Uspořádání zebřích pruhů souvisí s genetikou, respektive s tzv. selektivní pigmentací. Zebry mají, stejně jako řada dalších živočichů, ve svrchní vrstvě kůže roztroušeny kožní buňky melanocyty, které produkují černý pigment melanin.

Zmíněný proces se však u nich odehrává nerovnoměrně, což má za následek vznik bílých míst (pruhů) a celkově nepravidelnou černo-bílou kresbu. Afričané považují zebru za černé zvíře s bílými pruhy a vědci jejich názor potvrzují: Studium zebřích embryí odhalilo, že se lichokopytník vyvíjí jako černý živočich a jeho srst postupně na některých místech melanin ztrácí.

K čemu však pruhování slouží? Jedna ze studií ukázala, že nejde o maskování – lidem sice pruhy matou zrak a rozostřují siluetu pozorovaného objektu, lvi a hyeny je však téměř nevnímají. Podle nejnovější teorie tak zebří kresba souvisí s mouchami. Některé druhy hmyzu sajícího krev totiž z nějakého důvodu nerady usedají na kontrastní povrchy, a zebry pro ně tudíž představují méně lákavý cíl než jiná stádní zvířata. Navíc pruhy lichokopytníka chrání proti přehřátí: Teplotní rozdíly mezi černou a bílou totiž vyvolávají pohyby vzduchu.