Černobílý svět mořských predátorů: Proč žraloci nevidí rudě?

13.05.2017 - Zuzana Teličková

Z nové laboratorní studie australských vědců vyplývá, že žraloci pravděpodobně nedokážou správně rozeznat barvy

Šedý svět žraloků -<p>Živé barvy korálových útesů žraloci nikdy neuvidí</p>
Šedý svět žraloků -

Živé barvy korálových útesů žraloci nikdy neuvidí

Pomocí techniky zvané mikrospektrofotometrie zkoumal vědecký tým retinální buňky sedmnácti druhů žraloků odchycených v oblasti Queenslandu a Západní Austrálie. U všech jedinců byly světelné receptory tvořeny tyčinkami, které umožňují černobílé noční vidění, chyběly jim však čípky zajištující vidění barevné. U deseti druhů vědci neobjevili vůbec žádné čípky a zbývajících sedm druhů mělo jen jednoduchý typ čípku citlivý na vlnovou délku kolem 530 nanometrů, kterou má zelená barva.

TIP: Návrat do vln u Mosambiku aneb Zázrak modrých vod Jangama

Žraloci tedy pravděpodobně rozlišují jen odstíny šedé, ale jelikož vidí zřetelně kontrasty i při malém množství světla, rozeznávají objekty podle tvaru a v temném podmořském světě si s touto schopností vystačí. Nový poznatek může nejen pomoci zabránit útokům žraloků na člověka, ale dal by se využít i pro vytvoření nového typu rybářské výbavy, jež by snížila počet nežádoucích chycení žraloků při lovu jiných ryb.

Příroda 3/2011