Čerstvý objev: Kes 75 je nejmladším pulzarem v Mléčné dráze

22.10.2018 - Stanislav Mihulka

Astronomové objevili nejmladší známý pulzar. Objekt s označením Kes 75 pozorujeme ve stavu, kdy mu bylo necelých 500 let

<p>Mlhovina kolem pulzaru Kes 75</p>

Mlhovina kolem pulzaru Kes 75

Pulzary, tedy divoce rotující neutronové hvězdy, náležejí k nejvíce extrémním objektům ve vesmíru. Vznikají při explozi supernov a pak blikají do vzdáleného vesmíru, jako extrémně rychlé a výkonné majáky. Astronomové jich doposud objevili více než dva tisíce. A nedávno nalezli nejmladšího z nich v Mléčné dráze.

Řeč je o pulzaru Kes 75, který se nalézá ve vzdálenosti asi 19 tisíc světelných led od nás. Stephen Reynolds ze Státní univerzity Severní Karolíny a jeho kolegové zpracovali data z pozorování americké vesmírné rentgenové observatoře Chandra a odvodili z nich, že pulzar Kes 75 pozorujeme ani ne 500 let po jeho vzniku. Je tím pádem nejmladším známým pulzarem Mléčné dráhy.

Jak změřit stáří pulzaru?

Pulzary vyzařují spoustu částic hmoty i antihmoty, které letí vesmírem téměř rychlostí světla. Tyto částice vytvářejí rozpínající se mlhovinu, která pak pulzar obklopuje, jako magnetizovaná bublina vysokoenergetických částic.

TIP: Pozůstatek supernovy RCW103 ukrývá nejpomalejší pulsar jaký známe

Z rychlosti rozpínání bubliny kolem pulzaru je možné odvodit, kdy zhruba takový pulzar vzniknul. Badatelé použili pozorování observatoře Chandra z let 2000, 2006, 2009 a 2016, ze kterých následně spočítali, že mlhovina pulzaru Kes 75 se rozpíná rychlostí asi 1 milion metrů za sekundu. To je přivedlo k odhadu pozorovaného stáří pulzaru na asi 480 let.

IFL Science, Astrophysical Journal