Charakteristické osazenstvo mikrobů mají nejen lidé, ale i města

Výzkum bakterií a virů v městském prostředí ukázal, že i města mají svůj typický mikrobiom

31.05.2021 - Stanislav Mihulka

V poslední době často slýcháme o mikrobiomech – tedy specifických společenstvech bakterií a virů, která mají ve střevech živočichové včetně člověka. Ukazuje se, že mají až překvapivý vliv na lidské zdraví a podílejí se na fungování orgánů, do kterých by to člověk na první pohled neřekl. Podle nového výzkumu mezinárodního týmu odborníků v podstatě to stejné platí i pro města.

Vedoucí výzkumu Christopher Mason z medicíny americké Cornell University a jeho kolegové nasbírali vzorky s mikroby na površích ve veřejné hromadné dopravě a nemocnicích, které pocházely z 60 měst ve 32 zemích po celém světě. V období mezi lety 2015 a 2017 to bylo celkem 4 728 vzorků.

TIP: Průzkum lidské střevní mikroflóry odhalil přes 70 tisíc doposud neznámých virů

Když badatelé vzorky analyzovali a přečetli objevené sekvence genomů, narazili na 4 246 známých druhů virů, bakterií a archaeí. Kromě tohoto rovněž objevili 10 928 druhů virů a 748 druhů bakterií, které nedohledali v žádné dostupné databázi a jsou tudíž nové pro vědu. 31 objevených druhů bylo společných pro 97 procent měst a zbylé tisíce druhů utvářely specifické mikrobiomy každého z měst. Výsledky výzkumu by se mohly uplatnit v epidemiologii, při vývoji nových léků, a také ve forenzní medicíně.