Průzkum lidské střevní mikroflóry odhalil přes 70 tisíc doposud neznámých virů

01.03.2021 - Stanislav Mihulka

V našich střevech žijí tisíce bakteriofágů – virů infikujících bakterie. Přestože je známe již déle než sto let, o jejich významu pro lidský organismus toho víme jen velmi málo...

Již dlouho víme, že naši trávicí soustavu obývají pestrá společenstva mikrobů. Projevy této střevní mikroflóry neboli mikrobiomu přitom sahají mnohem dál a jsou mnohem významnější, než se dříve zdálo. Kromě mikrobů jsou součástí střevní mikroflóry i viry bakterií, čili bakteriofágy. A počet jejich známých druhů už jde do desítek tisíc.

Luis Camarillo-Guerrero z britského institutu Wellcome Sanger Institute a jeho kolegové analyzovali genetické sekvence, které vytáhli z více než 28 tisíc vzorků mikrobiomu, pocházejících z celkem 28 zemí. V těchto sekvencích hledali jednotlivé druhy virů. A měli šťastnou ruku. Jejich „sklizeň“ fágů byla velmi bohatá.

TIP: Některé střevní bakterie omezují účinnost léků na Parkinsonovu chorobu

Vědci identifikovali více než 70 tisíc druhů fágů doposud neznámých pro vědu, i když tyto „druhy“ jsou u virů poněkud odlišné od toho, jak si je obvykle představujeme. Fágy žijí v lidech a infikují v nich bakterie střevní mikroflóry. Celkem jich teď známe více než 140 tisíc druhů, takže se jejich počet zdvojnásobil. Víme toho o nich velice málo, vlastně jenom to, že ve střevech jsou. Ještě méně je jasné, jaký je vlastně vliv těchto virů na lidské zdraví.