Chcete vědět, jak kdo vypadal? Mrkněte se do DNA!

17.05.2018 - Stanislav Mihulka

Forenzní vědci dokáží určit ze vzorku DNA barvu očí, vlasů i kůže

<p>Náš vzhled je zapsaný v DNA</p>

Náš vzhled je zapsaný v DNA

V některých případech nás velmi zajímá, jak mohl někdo vypadat. Přitom ale míváme k dispozici jen málo pozůstatků, o které bychom se při rekonstrukci mohli opřít. Forenzní vědci teď stále více spoléhají na DNA.

Nedávno vyvinuli vylepšený systém HIrisPlex-S, který dokáže ze vzorků DNA se slušnou pravděpodobností určit barvu očí, vlasů a kůže dotyčného člověka. Je to užitečná technologie, která se teď může uplatnit i mimo kriminalistiku.

TIP: Kriminalistům by ve vyšetřování zločinů mohly pomáhat bakterie: Určí dobu smrti

S tímto systémem je možné ověřit profily podezřelých osob a policisté už nebudou muset spoléhat na svědky, jejichž spolehlivost je vždy problematická. Stejně tak mohou systém využít archeologové a historici, když budou rekonstruovat vzhled lidí podle jejich objevených pozůstatků.

IUPUI