Cikády na tripu: Parazitická houba ničí své hostitele pomocí drog

30.06.2019 - Stanislav Mihulka

Parazitické houby dopují své oběti psychedelickým koktejlem amfetaminů a halucinogenů

<p>Infikovaná cikáda s houbou patrnou v oblasti bývalého zadečku</p>

Infikovaná cikáda s houbou patrnou v oblasti bývalého zadečku

Houba hmyzomorka rodu Massospora cicadina žije v cikádách. Již dříve se vědělo, že tenhle záludný parazit manipuluje chování cikád ve svůj prospěch. A vědci teď zjistili, jak to hmyzomorka dělá.

V infikovaných cikádách totiž objevili stopy amfetaminů a halucinogenů, které houba zřejmě pumpuje do svého hostiteleCikáda prorostlá houbou a plná stimulujících látek se pustí do bezuzdných kopulací. Tato houba se totiž může přenášet při sexu cikád.

Infikovaní samci se dokonce zmateně pokoušejí kopulovat s jinými samci cikád. A situace nemocných cikád se neustále zhoršuje, kvůli koktejlu látek od houby si toho postižené cikády ale vlastně ani moc nevšímají.

TIP: Pozor, již přicházejí! Severovýchod USA brzy zaplaví miliardy cikád

Osud takových cikád nakonec připomíná scény z hororu. Zombifikované cikády létají kolem a přitom se zaživa rozpadají na kusy. Dolů prší těla cikád a také infekční zárodky houby, které se tak dostávají na další oběti. V americké Pensylvánii se letos objevuje nová generace cikád, které předtím strávily jako larvy dlouhé roky pod zemí. Některé z nich čeká záhuba ve smrtícím objetí houby a v rauši z psychedelického koktejlu.