Čínská sonda přistála na Měsíci, má tam odebrat vzorky hornin

Čínská sonda Čchang-e 5 úspěšně přistála na Měsíci, kde má odebrat vzorky hornin a dopravit je zpět na Zemi.

02.12.2020 - Martin Reichman

Hlavním cílem projektu je získat pomocí vrtného zařízení a robotické paže z hloubky až dvou metrů kolem dvou kilogramů hornin a dalšího materiálu. Podle čínských médií by měl sběr vzorků začít do dvou dnů od přistání sondy na Měsíci. Sběr se má uskutečnit v oblasti Oceanus Procellarum (Oceán bouří) na přivrácené straně Měsíce. Čínští vědci chtějí na vzorcích hornin zkoumat geologické složení Měsíce

Po ukončení sběru budou vzorky přepraveny do návratného modulu. Cesta zpět na Zemi má trvat čtyři a půl dne. Předpokládá se, že kapsle se vzorky přistane pomocí padáku v čínské autonomní oblasti Vnitřní Mongolsko mezi 15. a 17. prosincem

TIP: Japonská společnost ispace hodlá v roce 2022 přistát na Měsíci s landerem

Sondu vynesla na oběžnou dráhu kolem Země 23. listopadu raketa Dlouhý pochod 5 z čínského vesmírného střediska na ostrově Chaj-nan. Na orbitu kolem Měsíce Čchang-e 5 pak dorazila v sobotu večer po letu trvajícím 112 hodin.

Vesmírné mise za účelem odebrání vzorků měsíční horniny uskutečnily v 60. a 70. letech také Spojené státy a Sovětský svaz. Pokud se sonda vrátí úspěšně na Zemi, bude Čína třetí zemí na světě, které se podařilo odebrat vzorky z Měsíce.

CNSA