Čínský Nebeský palác míří k Zemi: Kam mohou dopadnout jeho trosky?

21.03.2018 - Martin Reichman

Již jen několik posledních dnů zbývá do doby, kdy první čínská vesmírná stanice Tchien-kung 1 vstoupí do atmosféry Země. Podle odhadů Evropské vesmírné agentury (ESA) by se tak mělo stát mezi 30. březnem a 6. dubnem.

Přestože větší část stanice shoří v atmosféře, některé její části mohou dopadnout na povrch Země. Dopad je odhadován kdekoli na mezi 43. stupněm severní šířky a 43. stupněm jižní šířky. V tomto pásu leží v Evropě území Portugalska, Španělska, Francie, Itálie, bývalých jugoslávských republik kromě Slovinska, dále Bulharska, Řecka a Turecka.

Podle čínských úřadů je pravděpodobnost, že by trosky 8,5 tun těžké stanice mohly ohrozit leteckou dopravu nebo cokoliv na Zemi, velmi nízká. Astrofyzik Jonathan McDowell z Harvardovy univerzity ovšem upozorňuje, že průchod atmosférou by mohly přežít části vážící až 100 kilogramů. Zároveň je podle McDowella takřka nemožné předem odhadnout, kam přesně trosky dopadnou.

Analýza společnosti Aerospace Corporation již v srpnu uvedla, že je nepravděpodobné, že by trosky Nebeského paláce někoho zasáhly, varovala však, že průchod atmosférou by mohly přežít zbytky vysoce toxické a žíravé látky hydrazin, která se používá jako jedna ze složek dvousložkové pohonné látky pro kosmické lodi. Varovala tedy všechny, aby se nedotýkali zbytků trosek, které by se mohly na zemi nalézat – lepší by bylo kvůli možnosti toxických výparů se k nim ani nepřibližovat.

Aktuální pozici vesmírné stanice Tchien-kung 1 můžete sledovat na webu N2YO.com.

ESA, The Guardian